Monday, October 6, 2014

Verottajan lempeä hammasrivi niskalihasteni äärellä

Välil käy sillee et suhtautuu liian optimistisesti joihinkin juttuihin ja tulee turpaan.

Ku päätin alkaa elää katusoitolla eli alkaa tekee sitä ihan säännöllisenä veronalaisena työnä, kävin juttelee verotoimistossa ja pyysin vääntämään rautalangasta olennaisuudet, koska mulla ei lähtökohtaisesti oo paljonkaan tietoa tai ymmärrystä verotusasioiden suhteen. Mulle laskettiin tuloarvioni mukaan veroprosentti, jonka mukaan ennakontäydennysmaksua kehotettiin maksamaan. Oon, kuten ohjeistettiin, käyttänyt myös netin verolaskuria, joka tarjosi samansuuntaisia veromääriä kuin verotoimistokin.

Fast forward viime perjantai: Verottajalta tulee kirje. Mätkyjä. Mun oiskin pitänyt maksaa viime vuodesta reilusti enemmän kuin olin maksanut. Minua neuvoneet virkailijat (joita oli useita) olivat tehneet jonkinlaisen tulkintavirheen, ja laskeneet katusoittotuloni normaaleiksi palkkatuloiksi. Erona palkkatulon ja työnantajattoman tulon välillä on se, että työnantajan maksamasta palkasta vähennetään etukäteen erilaisia maksuja, joita katusoittajalta ei, kun ei ole työnantajaakaan. Minun olisi pitänyt itse ymmärtää tämä, mutta en tietenkään ymmärtänyt, koska ymmärrykseni asiasta perustui informaatioon, jota olin pyytänyt asiantuntijoilta, minkä olin tehnyt juuri siksi, koska minä en ole missään määrin asiantuntija. Myös mainitsemani verolaskuri on ongelmallinen, koska tänään selvisi, ettei siinä ilmeisesti ole mahdollista laskea oikein työnantajattoman veroprosentteja. (Minulla ei ole toiminimeä, vaan teen katusoittoa yksityishenkilönä - verotoimiston ohjeistuksesta. En tiedä, onko yrittäjien verolaskuri toisenlainen.)

Erityisen huvittavaksi tän kaiken tekee se, että perjantaina, jona kirjeen sain, olin aiemmin iloinnut hyvästä rahaonnestani, kun mm. eräs mukava leidi heitti mulle 50 euroa katusoittaessani.

Ei, verotoimistolla ei kuulemma ole lain edessä minkäänlaista korvaus-/kompensaatiovelvollisuutta tällaisissa tapauksissa (minkä ymmärrän, koska tuolloin käydyistä keskusteluista ei myöskään ole minkäänlaista mustaa valkoisella).

Täytyy sanoa, että ymmärrän taas vähän paremmin verotuksesta valittavia, libertaareja ja muita. Ihan siis senkin kautta, että olin ylipäätään kuvitellut verotuksen olevan pienituloisille kevyempää kuin se oikeasti onkaan. Olin naiivi.

Pakko sanoa myös, että harkituttaa paluu asumistuki & vähän vähemmän katusoittoa = vähän pienemmät tulot -malliin. Kaikki aika ja energia, jonka käytän taisteluun toimeentulo- ja verotuspaskan kanssa on pois muulta hyvältä, jota voisin luoda tähän maailmaan.

Toisaalta tuntuu myös aika tahdonvoimaistuneelta ja sisukkaalta tän myötä, en mä mitenkään lannistunut oo. Mutta pitää nyt funtsailla, oisko tän syytä vaikuttaa jotenkin johonkin.

Avartavaa päivää sullekin.

No comments: